20 sie 2015

#7 Poradnik

RETROSPEKCJE
Cześć!
Witam was w kolejnym poście naszego poradnika. Zanim jednak przejdę do tematu, chciałabym przybliżyć wam kilka spraw.
Po pierwsze postanowiłam, że poradnik będzie dotyczył spraw rodzaju estetycznego, mam tutaj na myśli wybór bohaterów, wygląd bloga, albo tak jak dziś retrospekcje. Dlaczego? Ponieważ udowodniono mi, a może nie, ujmę to inaczej- interpunkcja nie była, nie jest i nie będzie moją mocną stroną, co najwyraźniej mocno razi w oczy, ponieważ kilka poradników wstecz zostało mi wytkniętych mnóstwo błędów. Nie lubię tego rodzaju krytyki. Znaczy, lubię tego rodzaju krytykę, ale w ograniczonej ilości. Wszystkie uwagi na temat mojego stylu pisania, itp. mi pomagają, ale kiedy pojawia się ich dużo i są wręcz natarczywe, to zaczynam się gubić. Zaczynam się zastanawiać czy ma to jakikolwiek sens? Skoro zamiast komuś doradzać, to ranię jego oczy nieudolnym stylem pisania? Tak więc podjęłam decyzję i odchodzę od tematów rodem z języka polskiego, ponieważ najwyraźniej to nie moja bajka.
Ale poradnik zostaje i w związku z tym mam kolejne ogłoszenie.
POSZUKUJĘ OSOBY CHĘTNEJ DO POMOCY PRZY PROWADZENIU PORADNIKA. Może znajdzie się ktoś chętny na pracę na pół etatu i pomaganie mi w tworzeniu coczwartkowego postu? Chodzi mi o pomoc przy dobieraniu tematów, betowanie i być może dodawanie swoich kwestii? Wtedy poradnik miałby dwie autorki. Jeśli znajdzie się ktoś chętny proszę o kontakt na e-mail : madziulalala24@gmail.com . Resztę szczegółów omówimy już osobiście!
Kolejną sprawą jest to, że mam do was gorąco prośbę, abyście podali mi listę tematów, które chcielibyście poruszyć! oczywiście bez tego również się obejdzie, ale być może jest coś, o czym chcielibyście poczytać, albo co waszym zdaniem jest częstym problemem na większości blogów.
Skoro wszystko już wyjaśniłam i ogłosiłam, możemy przejść do części głównej dzisiejszego postu- retrospekcji.
Czym jest retrospekcja? Jest to powrót do przeszłości, nagłe cofnięcie się do momentów, które już przeminęły, które często zakłóca przebieg wydarzeń obecnych.
Głównym problemem, jeśli mówimy o retrospekcji jest brak umiejętności pokazania jej w dobry sposób. Aby cofnąć czytelnika wstecz o kilka, albo kilkanaście lat warto mieć na to dobry sposób. Często jest to problem, ponieważ autorzy blogów używają nieestetycznych określeń, albo w ogóle ich nie odznaczają, co gubi i odstrasza czytelnika. Jak temu zapobiec? Oto kilka rad, które ja, jako autorka dwóch blogów, mogę wam dać, w związku z tym problemem!
  1. Wyrzuć z głowy określenia typu *retrospekcja* przed każdym cofnięciem się w czasie. Takiemu sposobowi na wspomnienia bohatera mówimy stanowcze NIE! Wygląda to źle, zakłóca ciągłość tekstu i psuje ogólny wygląd rozdziału!
  2. Jeśli upieramy się przy używaniu jakichkolwiek określeń, to najlepszym i najefektowniejszym z nich jest określenie miejsca i czasu, do którego się cofamy, np. Nowy Orlean, październik 1995 roku. Tego rodzaju 'powiadomienia' są dopuszczalne, a wręcz zalecane i akceptowane w tekście.
  3. Kolejnym dobrym i efektownym sposobem na cofnięcie się w czasie jest użycie kursywy. Tekst pisany w pozycji pochylonej, odróżnia się od zwykłego, co może dać czytelnikowi do zrozumienia, że cofa się w czasie, razem z bohaterem.
  4. Kolejnym sprawdzonym sposobem na ukazanie retrospekcji jest zmiana narracji. Pisząc tekst w narracji trzecioosobowej, w której podmiot jest zwykle wszechwiedzący, można przeskoczyć na narrację pierwszoosobową, za pomocą której dany bohater będzie opisywał wydarzenia z przeszłości.
  5. Jeśli natomiast piszemy w narracji pierwszoosobowej i nasz blog jest czymś w stylu opowieści Tolkiena, zawsze możemy sami oznajmić, że cofamy się w czasie. Aby poznać od podszewki tę historię, warto byłoby cofnąć się kilka lat wstecz, kiedy to młody Bilbo Baginns... Całkiem estetycznie, prawda? Brzmi to profesjonalnie i schludnie. Polecam!
Jeśli chodzi o moje rady, co do retrospekcji w tekście, to by było na tyle. Ja osobiście preferuję określanie miejsca i akcji oraz użycie kursywy. jest to chyba taki podstawowy i najczęstszy sposób na ukazanie przeszłych wydarzeń. A wy? Jakie sposoby macie na lata przeszłe i ukazywanie ich w tekście? Piszcie! Może to wy pomożecie mnie? Jestem otwarta na wszelkie zmiany!
Na dziś to tyle. Mam nadzieję, że tym razem poradnik spotka się z miłą reakcją. Do następnego czwartku !

4 komentarze:

  1. Hejo kochana! :3
    Ja pisząc retrospekcję, używam kursywy. Dla mnie właśnie tak najlepiej wygląda, ale to kwestia gustu.
    Rzeczywiście idzie się trochę pogubić, gdy autor w żaden sposób nie oznaczy retrospekcji. Czy to odstrasza? No nie wiem, ale czasami może zniechęcić lub trochę zdenerwować. No ale jak opowiadanie naprawdę jest bardzo ciekawe, to zmienia postać rzeczy ( tak to się mówi? xD ) :D
    Określenie typu *retrospekcja* może i wygląda trochę nieestetycznie, ale mi nie przeszkadza xD
    Hm. Jak na razie podałam Ci wszystkie tematy, jakie wpadły mi do głowy. Jak jeszcze na coś wpadnę, to napiszę ;)
    Ech. Nie jesteś jedyną osobą, gdzie w taki sposób wytykają błędy. Najczęściej takie osoby znaleźć na ocenialniach. Zabawne, że zawsze takie osóbki piszą z anonima xD Nie rozumiem tylko, co chcą przez to osiągnąć. Zamiast wytykać w taki sposób, to powinny dawać jakieś rady. Ale rozumiem Cię. Interpunkcja moją mocną stroną też nie jest. O ortografii już nawet nie wspomnę. Jest z nią jeszcze gorzej. Jak dobrze, że komputer poprawia mi błędy! :D
    Czekam na kolejny poradnik! :3
    Pozdrawiam cieplutko! xoxo :***
    Maggie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze raz dziękuję za podanie tematów :3
      I za komentarz :* Do następnego :)

      Usuń
  2. mam tutaj na myśli wybór bohaterów, wygląd bloga, albo tak jak dziś retrospekcje.
    (...) mam tutaj na myśli wybór bohaterów, wygląd bloga albo, tak jak dziś, retrospekcje. http://www.prosteprzecinki.pl/przecinek-przed-albo

    to inaczej- interpunkcja nie była, nie jest i nie będzie moją mocną stroną
    Spacja przed myślnikiem, który powinien być pauzą lub półpauzą, nie dywizem. http://sjp.pwn.pl/zasady/;629819
    http://sjp.pwn.pl/zasady/Uzycie-lacznika;629532.html // Dlaczego zakładasz, że nie będzie? To, wbrew pozorom, nic trudnego. Niuansy mogą sprawić kłopot, ale podstawy to naprawdę prosta rzecz.

    Wszystkie uwagi na temat mojego stylu pisania, itp. mi pomagają, ale kiedy pojawia się ich dużo i są wręcz natarczywe, to zaczynam się gubić.
    Bez przecinka przed itp. http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/;7774 // W czym się gubisz? Podaję przykłady błędów, które popełniasz. Podam też linki do odpowiednich stron, gdzie znajdziesz w przystępny sposób napisane wyjaśnienie, dlaczego tak, a nie inaczej.

    Zaczynam się zastanawiać czy ma to jakikolwiek sens?
    Przecinek przed czy. http://www.prosteprzecinki.pl/przecinek-przed-czy

    Chodzi mi o pomoc przy dobieraniu tematów, betowanie i być może dodawanie swoich kwestii?
    Zbędny znak zapytania, to jest zdanie oznajmujące.

    Jeśli znajdzie się ktoś chętny proszę o kontakt na e-mail :
    Przecinek przed proszę. (Zdanie złożone) // Zbędna spacja przed dwukropkiem. http://sjp.pwn.pl/zasady/Stosowanie-lub-pomijanie-spacji-miedzy-literami-a-znakami-interpunkcyjnymi;4836490.html

    mam do was gorąco prośbę
    Gorącą.

    poruszyć! oczywiście bez tego również się obejdzie
    Brak wielkiej litery na początku zdania.

    możemy przejść do części głównej dzisiejszego postu- retrospekcji.
    (...) możemy przejść do części głównej dzisiejszego postu – retrospekcji.

    Głównym problemem, jeśli mówimy o retrospekcji jest brak umiejętności pokazania jej w dobry sposób.
    Brakuje drugiego, wydzielającego wtrącenie przecinka przed jest.

    Aby cofnąć czytelnika wstecz o kilka, albo kilkanaście lat warto mieć na to dobry sposób.
    Ten przecinek przesuń przed warto.

    'powiadomienia'
    To nie jest poprawny polski cudzysłów. Ten właściwy wygląda tak: „ ”

    Tekst pisany w pozycji pochylonej, odróżnia się od zwykłego
    że cofa się w czasie, razem z bohaterem.
    Zbędny przecinek.

    Bilbo Baginns...
    Baggins.

    Do następnego czwartku !
    Bez przecinka przed wykrzyknikiem.

    OdpowiedzUsuń